Friday, December 10, 2010

ریزوتو ی مارچوبه در کنار

سلااام

امروز رفتم بازار میوه و سبزی

گشنیز پیدا کردم

و کاکوتی تازه !

خیلی‌ کیف داد :)

فکر کنم اگه که سبزی هارو از من بگیرن دیگه نتونم آشپزی کنم! یا حتا شاید نتونم زندگی‌ کنم! :)

خوب حالا بریم سر غذا!

مواد لازم:

گوشت گوساله خیلی‌ نازک بریده شده

پیاز

سیر

کاکوتی تازه یا خشک

روغن زیتون

کره

لیمو ترش (آب و پوست)

نمک ، فلفل


مواد لازم برای ریزوتو:

برنج

مارچوبه

کرفس

پیاز

نعنا

لیمو ترش

شراب سفید

پنیر پارمزان

آب گوشت یا مرغ


اول گوشت رو آماده می‌کنیم تا یکم بمونه.

پیاز و‌ سیر رو خرد می‌کنیم همراه با کاکوتی ، نمک ، فلفل و روغن زیتون به گوشت اضافه می‌کنیمشون. پوست لیمو ترش و یکم از آبش رو هم اضافه می‌کنیم. خوب مواد رو با گوشت مخلوط می‌کنیم و‌ در میذاریم براش و میگذاریم یک ساعت بمونه.


حالا برنج! من از برنج‌های اینجا استفاده کردم اما فکر کنم که می‌شه از برنج ایرانی‌ یا باسماتی هم استفاده کرد.

یک مقدار روغن زیتون و‌ کره رو گرم می‌کنیم

پیازو‌ کرفس رو بهش اضافه می‌کنیم. ۱۰ دقیقه تفت میدیم بعد برنج رو اضافه می‌کنیم و‌ یکم هم می‌زنیم بعد شراب سفید رو اضافه می‌کنیم،صبر می‌کنیم تا جذب برنج بشه. بعد آب مرغ یا گوشت رو ملاقه ملاقه اضافه می‌کنیم. یعنی‌ یک ملاقه اضافه می‌کنیم هم می‌زنیم و‌ صبر می‌کنیم تا جذب و تبخیر بشه و بعد ملاقهٔ بعدی رو می ریزیم.

حرارت نه خیلی‌ زیاد و نه خیلی‌ کم باشه.

همینکارو ادامه میدیم تا جایکه برنج تا حدی پخت باشه (نه کامل)

بعد دوباره آب مرغ و مارچوبه هارو که خرد کردیم رو‌ اضافه می‌کنیم. و میگذاریم که یکم بپزه. در آخر شعله رو خاموش می‌کنیم، کره، نمک و‌ فلفل (اگه نیاز بود)، نعنا، آب لیمو ترش و پنیر پارمزان رو اضافه می‌کنیم.

من فکر می‌کنم که اگه دسترسی‌ به شراب سفید ندارین می‌تونین از آب انگور سفید غیر شیرین هم استفاده بکنین.


حالا گوشت! کره رو داخل ماهیتابه میندازیم تا آب بشه و گوشت هارو داخل ماهیتابه میگذاریم اول حرارت رو زیاد می‌کنیم تا خیلی‌ آب نندازه و بعد کمش می‌کنیم. اواخر پخت، آب لیمو اضافه می‌کنیم به گوشت.

حالا گشنیز های زیبا رو خرد می کنیم و روی گوشت می ریزیم.


آماده ست! نوش جان :)


No comments:

Post a Comment